Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

onsdag 9 juli 2014

Ät och må bra!

Jag förespråkar ingen särskild diet och kommer heller inte att ge några rekommendationer. Själv äter jag ett mellanting mellan LCHF och GI. Bestämde mig för att lägga om kosten för två månader sedan med syfte att minska blodsockersvängningarna och må bättre i magen. Och jag mår faktiskt bättre -  inte bara i magen. Upplever även att min hud har blivit mindre torr.
Jag vill poängtera att det är viktigt att läsa på innan man byter kost oavsett vilken diet man väljer.


LCHF kladdkaka med bär. Foto: Ulrika Andersson



Något som är bra att vara medveten om är att det kan komma att kosta en del de första matinköpen. Det beror på att många produkter ska bytas ut och det gäller att bygga upp ett matförråd efter dieten. Själv satte jag nästan i halsen när slutsumman dök upp på displayen i kassan. Men med tiden har inköpen nått mer normala nivåer. Vidare var det lite knepigt att hitta alla nya varor bland hyllorna i livsmedelsbutiken. Så ha god tid på dig och var definitivt inte trött eller hungrig. Samtidigt är det spännande att söka nya erfarenheter i mathyllan.
Och du, släng inte maten när du rensar skafferiet. Skänk det till en vän eller granne istället. Eller spara varorna i fall den nya dieten inte passar dig.

En av fördelarna, med den nya kosten, för min del är att hela matbiten blivit mer planerad. Från att ha handlat nästan varje dag till veckohandling. I början av veckan letar jag recept och skriver en lista. Kan tipsa om appen Matpriskollen. I den kan du enkelt lägga in dina varor, sortera efter din butik och även dela listan med resten av familjen.

Givetvis väljer jag ekologiskt i den mån det är möjligt. Avstår ibland från att köpa en produkt om det inte finns ett ekologiskt alternativ. Här får dock det sunda förnuftet råda. För dig som vill handla mer medvetet finns bra information på Naturskyddsföreningens hemsida. Där listar de bland annat de fem viktigaste varorna att byta till eko. Vill du veta mer? Klicka här
En bra början är att ta med sina egna matkassar. Själv kör jag med tygkassar. Det finns olika alternativ och de säljs i en del livsmedelsaffärer. Eller varför inte sy dina egna snygga kassar?!

Har du några tips eller recept att rekommendera? Dela gärna med dig!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar