Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

tisdag 15 juli 2014

Lök och knöl

Nu är det dags att beställa höstens lökar och knölar. Var ute i god tid så att du får de sorter du vill ha. Populära växter tenderar att snabbt ta slut i sortimenten. För den som är mer tålmodig kommer lökarna till butikerna senare i sommar/höst. Jag föredrar att surfa runt och leta efter godbitar. De växter jag gillar hamnar på min önskelista. Utifrån den komponerar jag sedan mina krukor.

 

I mina krukor sätter jag följande i år

Kruka I
Tulipa  'Willem van Oranjé'   -  låg orange murillotulpan,
Tulipa 'Peach Blossom'  -  låg rosa murillotulpan
Tulipa 'Schoonoord'  -  låg vit murillotulpan

Kruka II
Puschkinia libanotica 'Alba'  -  vit porslinshyacint
Tulipa 'Little Beauty'  -  blåviolett/vit/rosa botanisk tulpan (måste ses)

Eftersom jag odlar i kruka väljer jag låga sorter för att jag tycker det blir snyggare och mer stabilt. Höga sorter blir lätt fladdriga och glesa eftersom det inte finns någon vegetation runt om. Jag väljer sorter med tidig blomning, som hinner vissna ner innan det är dags för sommarblommorna. Penséer och andra vårblommor blir ett fint komplement.
Eftersom jag gillar att byta ut växter från år till år brukar jag skänka mina nedvissnade lökar till någon med trädgård. Det brukar vara en uppskattad present. Ett tips är att byta växter med grannarna eller andra trädgårdsintresserade. Passa på när det är dags att glesa bland lökarna (flera arter tenderar att dela sig). Har du möjlighet välj lökar och knölar med olika blomningstid så kan du njuta längre. När lökarna är satta är det bara att vänta på den härliga vårblomningen.
Om du glömmer att köpa lökar eller inte orkar sätta några kan du alltid köpa krukodlade på våren.
Lycka till!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar