Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

torsdag 31 juli 2014

Stopp - stanna upp en stund!

Ibland behöver vi stanna upp och tanka energi. Att bara vara och låta allt komma ikapp. Tid för att sortera all information vår hjärna matas med. Tystnad för att höra våra egna tankar. Det är viktigt att bara kunna umgås med sig själv och känna efter. När jag behöver en paus går jag ofta ut i skogen och suger in allt runtomkring. Fågelkvitter, stillhet och natur är som balsam för själen. Jag låter tankarna löpa fritt och känner livsglädjen eller sorgen. Känslor helt beroende på stunden och livet.


Jag har också upptäckt att det går att hämta kraft genom aktiv vila, som jag kallar det. Att ta fram målarpenslarna och helt prestationslöst låta färgerna spela på duken är meditativt. Det kan vara enormt befriande att ta fram min tankebok och bara låta pennan fylla raderna med ord. Att utan censur släppa ut mitt allra innersta. Att påta på balkongen och pyssla om mina växter är också en väg att stilla sinnet. Genom att utforska och lära känna mig själv hittar jag nya vägar.

Jag älskar att fika och äta gott men har aldrig varit något vidare matlagningsintresserad. Med åren och min nya kost har dock ett litet intresse vaknat till liv. Men det måste vara enkelt och helst alstra så lite disk som möjligt. I köket kan jag experimentera och prova mig fram. Precis som en kemist på sitt laboratorium. Att skapa något ätbart och förhoppningsvis gott inger en husmoderlig känsla. Det känns som jag kommer i kontakt med något ursprungligt och jordnära. Här är två recept på godsaker att njuta av under din egentid eller närhelst du önskar.

Stekpannebröd ca 2 portioner

0,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kruskakli
3 msk pofiber
ca 25 g smör
1-2 ägg

Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och rör ner i mjölblandningen. Tillsätt äggen och arbeta ihop till en lös något klistrig deg. Dela i fyra delar och gör bollar som du sedan plattar ut. Värm stekpannan och ha i lite rapsolja. Stek brödet på medelhög värme tills de blir gyllenbruna. Det tar bara några minuter. Brödet blir sconesliknande. Serveras med fördel med en god ost och en kopp av ditt favoritte.



Blixtens blåbärsglass ca 4 portioner

1 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
3 dl frysta blåbär
0,5 tsk vaniljpulver eller en vaniljstång

Häll alla ingredienser i en mixer, eller använd en stavmixer. Blanda ihop och servera omgående. Glassen får en mjukglassliknande konsistens och bör ätas upp direkt.



Jag använder självklart ekologiska produkter i den mån det är möjligt.

2 kommentarer :

  1. Ska prova receptet på glass ... låter gott och enkelt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade receptet. Hoppas att det kommer smaka. Glassen är en favorit här hemma. Väldigt enkel och god :)
      Berätta gärna vad du tyckte om den...

      Radera