Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

måndag 21 juli 2014

Trädgårdstankar - drömmen om en trädgård

Att ha trädgård är många gånger ett livsprojekt.Vi får följa naturens gång och årstidsväxlingar. Frön gror och blir nya plantor. Succéer och misslyckanden om vartannat. Ogräsrensning och sommarblommor ger snabba resultat. Med krukor och dekorationer kan vi enkelt pryda vår gröna oas. Annat får vi tålmodigt vänta på. Många träd och även vissa buskar växer långsamt. Det tar två år innan en perennplantering anses etablerad. Bara väntan på att lökarna som vi satte i höstas ska komma upp och hälsa våren välkommen kan kännas oändligt lång. Men att se ett frö gro och spira är mäktigt. Känslan de första hjärtbladen ger oss är svårbeskriven. För trädgård är härligt, kul och avkopplande, för det mesta i varje fall.

En kanna regnvatten till rosor och tagetes
Trimma där gräsklipparen inte kommer åt

Blomsterrundeln behöver en dusch



Jag drömmer, längtar och trånar efter en egen trädgård. Balkongen fungerar men utrymmet tycks bli mindre för varje år. Så mycket jag vill odla och så många projekt som far fram i huvudet. Allt hamnar på min önskelista i väntan på att kunna förverkligas. Listan bara växer och blir längre så snart räcker inte ens en normalstor trädgård till.Växthus, orangeri, punschveranda - alla har de passerat i mina tankar. Där inreder jag med saker jag tycker om och kryper upp med en frökatalog i en skön fåtölj. Ser framför mig hur jag bläddrar och planerar inför nästa säsong. Skisspapper och ritningar samsas med diverse trädgårdsböcker och magasin. Älskar man trädgård så vet man att det är en passion som ständigt är närvarande.
Vi får väl se vart jag får sätta ner min spade och vilken jord som hamnar under mina naglar. Fram till dess skriver jag upp alla drömmar i min bok. Så jag kan plocka fram den när tiden för min egen trädgård är kommen.

Foto: PublicDomainPictures

Några viktiga kom ihåg till dig som tragglat dig igenom så här långt:
Glöm inte att trädgården är till för att njuta i. Så titta upp ibland och sug in atmosfären. Sätt dig med en kopp kaffe i favorithörnan. Sätt upp en hängmatta eller skaffa en hammock att bara gunga sakta i medan tankarna flyter. Din trädgård är bara din och den får se ut precis som du vill. I din trädgård är du designern och trädgårdsmästaren. Låt den spegla dig och lev ut dina gröna drömmar. Våga experimentera. För i din trädgård är du konstnären, jorden din pannå och växterna dina färger.

Foto: Dvortygirl

2 kommentarer :

  1. Trevlig plats det här ...
    även om jag inte "är med trädgård "

    SvaraRadera
  2. Tack Ingrid. Vad kul att du trivs här. Du är så välkommen in. På återseende hoppas jag :)

    SvaraRadera