Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

måndag 7 juli 2014

Våga välja livet!

Det är semestertider och de flesta har en massa inplanerat. Denna tid på året då vi egentligen borde vila och samla oss blir ofta mer stressfylld istället. Kanske du tänker att nu ska jag göra det där. Vad det nu är. Du vill förändra men steget känns alldeles för långt. Känner du igen dig?

Jag gjorde det fram till för ett år sen ungefär...
Jag kom en dag till en punkt där jag insåg att jag var tvungen att välja. Mitt sätt att leva och se på mig själv var inte hållbart. Om jag fortsatte den vägen skulle jag dö. Åtminstone inuti. Den insikten var helt klar. Men att tänka om och förändra är varken lätt eller gratis. Det kostar kanske inte pengar men tid, energi och tålamod.

Den första frågan jag ställde mig var vad som är viktigast för mig i mitt liv. Det korta svaret är kärlek. Genom att visualisera livet som ringar på vattnet där jag (egot) är i centrum. Där  kärlek handlar om att acceptera sig själv och lyssna inåt. Om vi flyttar ut en ring hittar vi mina närmaste och allra käraste. Här inbegriper kärlek att vara närvarande både fysiskt och mentalt. Nu börjar bilden förhoppningsvis att klarna. Ju längre ut i ringarna desto lägre prioritering, men inte mindre kärlek. Mottot är att möta andra med öppenhet och respekt. Tiden och energin vi ger blir däremot kanske mindre och kortare.


Bild: Gerd Altmann

Fokus läggs helt enkelt på det som får mig att må bra. Hade jag varit en karriärsmänniska hade prioriteringen sett annorlunda ut. Det gemensamma är att jaget alltid står i mitten. Ingen kommer ju undan från sig själv. Det gamla utnötta ordspråket "man måste kunna älska sig själv för att kunna älska andra" är inte så dumt ändå. Livet blir dessutom både positivare och mer medvetet. Med positivare menar jag inte att man går runt som en solstråle varje dag. Snarare handlar det om tänkandet och det själsliga måendet. Så vad betyder allt detta för mig i praktiken?
Det i sig skulle kunna bli en hel uppsats. För att ge dig några exempel:
  • Varje morgon ställer jag mig frågan - vad behöver jag idag? Lyssna inåt.
  • Denna semester har vi (jag och min sambo) vigt åt oss. Vi tar dagarna som de kommer och lyssnar på oss själva. Det självklara besöket hos vår favoritgumma i Norrland är förstås inplanerat. På hennes gård kan vi njuta av lugnet och följa naturens rytm. En retreat i sig.
  • Att gå ner i arbetstid för att kunna prioritera det jag tycker om och vill. En ekonomisk uppoffring mot mer tid för kärlek. Jag väljer bort ett liv där jag kan köpa allt och flasha med mina nya dyra saker. Istället kan jag fika oftare med mina vänner. Kyssa min käraste mer och ägna mig åt mina hobbys. Allt detta offrade jag förut för jobbet. Ett jobb jag inte ens trivdes med. Min livskvalitet var obefintlig och jag kände mig kvävd.
Att ställa om var ingen dans på rosor. Herrarna Jante, Luther och Ågren kom ofta på besök. Invanda tankemönster skulle brytas och inpräntade tankesätt stöpas om. En process som börjar med att riva allt för att sedan bygga något nytt från grunden. Frågorna från omgivningen var och är många. En och annan oförstående blick eller negativ kommentar har jag snappat upp. Det är då sanningens minut har kommit. Kan jag hantera situationen utan att försvara mig eller ge slingriga förklaringar. Klarar jag att låta det bero och inte påverkas. Utan står kvar rak i ryggen och tänker/säger det här är jag. Det här är mitt val för att jag mår bra av det.

Mitt råd till dig är våga välja livet, ditt liv.


2 kommentarer :

  1. Skrev just en kommentar, men vet inte om det kom hit eller om det försvann. Skriver igen...
    Kloka ord. Jag är egentligen mycket medveten om var min stresströskel går, men lika fullt blir det lite för mycket varje sommar. Mycket packa och packa upp och åka hit och dit. "Måste" hinna med stugan, stranden, föräldrar och syskon. Vet också att man inte måste någontng, men men.../Mvh Maria- http://www.jagblommar.se

    SvaraRadera
  2. Tack. Att ha kommit till insikt om sina gränser är en bra början. Oftast är "måstena" jobbigast innan de sätts i verket. Att umgås med nära och kära väger oftast upp den kraftansträngning organiseringen innan innebär. Så länge du mår bra är allt som det ska.

    Som du ser följer jag din blogg så jag inte missar dina nya kreationer och upptåg. /Charlotte

    SvaraRadera