Livsstil - Trädgård - Mat - Välbefinnande - Skönhet
med en ekologisk touch

tisdag 29 juli 2014

Fin hud - på naturligt vis

Skönhet kommer inifrån och det är väldigt sant men ibland vill vi ändå unna oss det där lilla extra. Mjuka och lena läppar, lyster i ansiktet och en fin jämn hud är väl något de flesta av oss strävar efter. På marknaden finns en hel uppsjö produkter av olika kvalitet och pris. Vissa är bra andra inte. Har du någon gång studerat innehållsförteckningen vet du hur oändligt mycket ämnen och kemikalier som ingår i de flesta produkter. Du kanske precis som jag kliar dig i huvudet och undrar vad allt detta ska vara bra för. Många organiska ämnen (kolväten) låter mer som att de hör hemma i bilindustrin snarare än i ditt ansikte. Långa och krångliga kemiska beteckningar som inte säger dig någonting.
 
Foto: reynermedia



Ekologiska produkter är i regel bättre både för miljön och hälsan. Men även här kan vi hitta en del frågetecken. Därför bestämde jag mig för att prova att tillverka egna hudvårdsprodukter. När jag behöver en rejäl djuprengöring besöker jag min ekologiska hudterapeut som enbart arbetar med naturliga produkter. En skön ansiktsmassage med eteriska oljor är något som kan förgylla den gråaste vardagen. Efteråt formligen strålar hyn och blodcirkulationen sätter igång en naturlig utrensning.

Min hudterapeut rekommenderade mig att skrubba ansiktet två gånger i veckan med en enkel peeling. Den blandar jag själv och förvara i en liten plastflaska.

Skrubb på hemmavis

 0,5-1 dl olivolja
 3-6 msk florsocker
 Ev. några droppar eterisk olja (exempelvis lavendel)

Blanda väl och häll upp i en flaska som du förvarar i badrumsskåpet. Skaka den innan användning eftersom den separerar något när den står. Peelingen håller i flera veckor men se till att den inte kommer i kontakt med vatten. Då smälter/löses florsockret upp. Vill du ha en kroppsskrubb ersätter du bara florsockret med strösocker. Självklart använder jag mig enbart av ekologiska ingredienser.

Skrubb/peeling

När du ska skrubba ansiktet förbered då huden genom att badda med ljummet vatten innan du applicerar peelingen. Huden ska bara vara lätt fuktig. Har du mycket känslig eller torr hud smörj då gärna istället in ansiktet med lite olivolja. Massera sedan försiktigt in peelingen i ansiktet i cirkelrörelser. Skölj av med ljummet vatten och smörj in med din favoritkräm. Själv använder jag mandelolja som är parfymfri och skonsam mot huden. På vintern använder jag jojobaolja som är något fetare. Oljorna går bra att använda under din vanliga hudkräm. Glöm inte att komplettera med solskyddsfaktor. På kroppen använder jag i regel olivolja eftersom jag är så torr.

Framöver planerar jag att göra egen deodorant, cerat och hudkräm. Det ska bli intressant. Återkommer med en utvärdering...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar